Bloggen går över till att diskutera IT-säkerhet rent allmänt igen som den var från början.

tisdag 20 juli 2010

Lite om partitionering

En skillnad mellan ubuntu, debian och fedora. Fedora, och faktiskt även gnewsense, har ett annorlunda system vid installation. Jag har två stycken ide-hårddiskar och en sata. På första idehårddisken ligger ubuntu 10.04 och en winxp tillsammans. Om jag till exempel kopplar ur alla hårddiskar utom den sekundära idehårddisken och installerar debian (eller ubuntu) så fungerar det inte (smärtfritt) när jag sedan sätter tillbaka de andra hårddiskarna om jag väljer att starta upp från andra idehårddisken. Det här blev mer invecklat att förklara än vad jag tänkte mig. :-)
Men det fungerar om jag kopplar ifrån de andra hårddiskarna och installerar fedora på sekundära iden och sedan sätter tillbaka sladdarna till de andra efteråt. Det fungerar med ubuntu/win på första ide-hd'n, fedora på andra ide-hdn och debian på sata-hdn.

Detta går att fixa om man går in och trixar lite i grub, men i alla fall, lite info(?) om någon sitter med samma som jag har.

Gnewsense har jag lagt ner eftersom jag anser att debian har mer den "rätta" inställningen till opensource. Gnewsense är lite för mycket inne på att man inte ska tjäna pengar på datorer och sitt kunnande. Jag anser att debian har lagt gränserna helt rätt. Och ubuntu är bästa alternativet om man enkelt vill byta ut windows mot något som faktiskt i det stora är enklare. Ubuntu har rätt affärsidé om man vill tjäna pengar på opensource och debian har rätt idé om man vill hålla opensource vid liv.

Inga kommentarer: